Gratinerade grönmusslor med chili, vitlöks- och persiljesmör

Gratinerade grönmusslor med chili, vitlöks- och persiljesmör

Gratinerade grönmusslor är en trevlig förrätt om man gillar skaldjur. Det är även en perfekt förrätt om man äter LCHF kost. Musslorna mår inte sämre av mycket vitlökssmör och ost på toppen. 

Recept

ca 4 port.

  • 1 fpk grönmusslor (500g)
  • 1 röd finhackad chilifrukt
  • ca 200g smör
  • 1 näve finhackad persilja
  • 3 pressade vitlöksklyftor
  • Ca 4 dl riven prästost
  • Ev. en skvätt citronsaft på varje
  • Ev. 0,5 dl mandelmjöl
  • salt

Börja med att tina musslorna om de varit djupfrysta.
Rör ihop ett kryddsmör av det rumsvarma smöret, den finhackade persiljan, den finhackade chilin, den pressade vitlöken och någon tsk salt (smaka av).
Lägg ut musslorna på ett på en plåt (det kommer rinna ost lite här och var så bakplåtspapper är att föredra) och fördela rikligt med smör ovanpå, ca 1 msk på varje mussla.
Toppa sedan med rikligt av den rivna osten och ställ in i ugnen 15 min i 225 grader, servera genast!
Om man vill kan man smaka av musslan med några droppar citronsaft på toppen för en lite syrligare upplevelse.

Tips!

Vill man ha kryddsmöret kryddigare kan man öka mängden chili och vitlök. Ett alternativ är även att skippa osten och göra mer som en gremolata ovanpå. I traditionella grönmussel-recept är det heller inte ovanligt att man strör över lite ströbröd sist för en lite mer ”crunchy” upplevelse. Vill man åt detta men äter LCHF går det utmärkt att röra ner lite mandelmjöl i kryddsmöret! Här kan det vara kul att experimentera!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.